Založte si svou kavárnu snů
Milujete vůni čerstvě uvařené kávy, rád/a relaxujete v příjemných prostorách kaváren a máte v sobě podnikatelského ducha? Pak se chopte příležitosti a založte si vaši kavárnu snů.
Milujete vůni čerstvě uvařené kávy, rád/a relaxujete v příjemných prostorách kaváren a máte v sobě podnikatelského ducha? Pak se chopte příležitosti a založte si vaši kavárnu snů.
Ach, ta byrokracie…
Založení kavárny spadá pod řemeslnou živnost, konkrétně pak pod „hostinskou činnost“, jelikož se jedná o přípravu a prodej jídel a nápojů k bezprostřední spotřebě v provozovně, v níž jsou prodávány. Dále lze z povahy živnosti provádět např. doplňkový prodej (tabákových výrobků, upomínkových předmětů apod.), či půjčování novin, časopisů a společenských her. Zájemci musí splnit podmínky tzv. „odborné způsobilosti“, což v zásadě odpovídá buďto vzdělání v příslušném oboru (bez nutnosti praxe), vzdělání v příbuzném oboru s jednoletou praxí, nebo šestileté praxi (bez nutnosti vzdělání). Detailní informace najdete v živnostenském zákonu.
Fyzická anebo právnická osoba? (Ne)plátce DPH?
Spousta začínajících podnikatelů (a nejen v tomto oboru) často řeší otázku, zda vystupovat jako právnická, či fyzická osoba. Do jejich rozhodování vstupuje administrativní náročnost, finanční možnosti a existence případných spolumajitelů. Častějším námětem diskuzí je však dilema, zda vystupovat jako (ne)plátce DPH. Pokud budete plátcem, funguje DPH do jisté míry jako „bezúročný úvěr“, který do doby jejího odvodu státu můžete zhodnotit. Na druhou stranu se však stáváte méně konkurenceschopným podnikem vůči koncovým zákazníkům – váš zisk bude nižší než v případě neplátce, a proto musíte prodejní ceny o to navýšit. Plátcem DPH se však stáváte automaticky v případě, že váš obrat za 12 po sobě jdoucích měsíců přesáhne 750 000 Kč nebo se k plátcovství DPH dobrovolně přihlásíte. A pokud to s vaším podnikáním myslíte opravdu vážně, tohoto obratu s největší pravděpodobností stejně dosáhnete.
(Autor: duncan c, CC-by)
Nestřílejte od boku – myslete i na cash-flow
Velmi důležitým bodem je samotné umístění kavárny. Vyhněte se zapadlým koutům, které znají jen místní. Zastihněte zákazníky na cestě domů či do práce – dobře fungují vysoce frekventovaná místa, jako jsou křižovatky ulic či obchodní centra. Důkladně zvažte i cenu nájemného v dané lokalitě – vždy musíte vědět, že se vám vynaložené náklady vrátí - do počátečních investic totiž spadne mimo jiné i pořízení kvalitního vybavení, jehož základem budou právě kávovary.
Chcete ušetřit za reklamu? Hledejte sílu v podnikatelském záměru.
V tomto oboru platí za nesilnějšího hráče reklama v místě prodeje – pokud návštěvníka kavárny nepřesvědčíte o tom, že by se měl vrátit, jen těžko jej pak do svého podniku „naženete“ zpět. Konkurence je vysoká, proto musíte přijít s něčím novým a neotřelým, abyste zaujali. Nejde však o luxusní vybavení, či obrovské reklamní poutače. Nabízejte svým zákazníkům vlastní produkty, které nikde jinde neseženou, pořádejte akce, za kterými se budou chtít vracet. Lákejte je na novinky, dopřejte jim pohodlí na válendách s relaxační hudbou, anebo je překvapte osobním přístupem. Fantazii se meze nekladou. Základem je však kvalitní káva, milý personál a spousta vašeho času, elánu a energie. A nezapomeňte vložit do podnikání také kousek sebe: Žijte se svým snem – žijte se svou kavárnou.