Dejte o sobě vědět aneb propagace je důležitá
Zvládli jste veškeré papírování a konečně sedíte se šálkem lahodné kávy ve své vlastní kavárně či cukrárně. Jak ale docílíte toho, aby k vám na kávu přišli posedět i zákazníci? Pojďme si něco povědět o tom, jak váš podnik zpropagovat a nalákat milovníky sladkého a kávy, kteří se budou pravidelně a s radostí vracet.
Využijte ke komunikaci sociální sítě
Sociální sítě vám poskytují prostor, kde můžete komunikovat se svými (potenciálními) zákazníky a budovat si jejich důvěru. Navíc máte nepřeberné množství sítí a způsobů, jakými o sobě dát vědět. Pro váš podnik bude nejvhodnější začít základem, který tvoří Facebook a Instagram.
Facebook je stále velmi používaná sociální síť a představuje skvělý způsob komunikace. Možností máte spoustu – můžete například uspořádat soutěž o dort, nebo světu ukázat svou novou příchuť zmrzliny. Nezapomeňte o svém podniku vyplnit v profilu důležité informace – otevírací dobu, adresu a kontakt.
Se svými zákazníky komunikujte přátelsky a odpovídejte na jejich případné dotazy či komentáře. Také je na facebookové zdi nezapomínejte informovat o aktualitách a nečekaných událostech, jako je například zkrácená otevírací doba nebo speciální denní nabídka.
Instagram se od Facebooku liší tím, že jsou pro něj klíčové obrázky. Na těch byste si tedy měli dát obzvlášť záležet. Myslete především na to, abyste při focení měli dostatek světla, a aby fotografie nebyly rozmazané či nekvalitní. Fotit můžete jak váš sortiment (samozřejmě hezky naaranžovaný), tak spokojené zákazníky (s jejich svolením).
Při přidávání fotografií myslete na hashtagy. Jedná se o klíčová slova, která vystihují váš příspěvek. Při zadání těchto výrazů do vyhledávače se potom uživatelům zobrazí fotografie, které jsou právě takto označeny. Označujte především vaše město a to, co lze vidět na obrázku. Hashtagy mohou vypadat například následovně:
#kavarnabrno #vyberovakava #domacizakuskybrno
Instagram kromě přidávání příspěvků nabízí také možnost Instagram stories, které za 24 hodin zmizí. Hodí se tak například pro zveřejňování denní speciální nabídky. Skvělé je, že vás ve svých Instagram stories mohou označit také zákazníci a vy je můžete přesdílet k sobě. Podívejte se, kdo o vás mluví, a pokud je zveřejněná fotografie kvalitní, sdílejte ji i na svém profilu. Pokud nechcete o starší Instagram stories přijít, uložte je do takzvaných Výběrů. Může tak například vzniknout výběr Od našich zákazníků nebo Naše káva.
Důležité je, aby o vašich sociálních sítích lidé věděli – proto na ně můžete odkazovat nejen na webu, ale i přímo ve svém podniku - na ceduli s nabídkou či na letáčcích přímo na stolech.
Prezentujte se v online světě
Webové stránky jsou základ
Zákazníci si často hledají informace online, proto byste měli být dohledatelní i zde. A základem jsou dobré webové stránky. Důležité je, aby se na nich uživatelé snadno orientovali a aby nalezli to, co je zajímá. V tomto případě to bude především otevírací doba, kontakty (tel. číslo, e-mail) a adresa.
Nové zákazníky potěší také fotogalerie, kde uvidí, jak to u vás vypadá, a nabídka s ceníkem. Zaujme také sekce O nás, kam můžete čtivě sepsat historii vaší firmy, jaký byl váš prvotní impuls pro založení cukrárny či kavárny a podobně.
Nezapomeňte ani na uživatele, kteří na vaši stránku přijdou z mobilu – vždy se ujistěte, že se váš web přizpůsobuje různým velikostem displeje a je plně funkční na všech zařízeních.
Profily na Firmy.cz a Moje Firma Google
Když se objevíte v novém městě a dostanete chuť na kávu, zřejmě využijete k nalezení místní kavárny webový vyhledávač. Vaším cílem je, aby lidé tímto způsobem našli právě vás. Proto je vhodné využít i profily na Firmy.cz a Moje firma Google, které jsou zdarma. Uveďte zde všechny důležité informace – název firmy, telefonní číslo, adresu, otevírací dobu, odkaz na vaše webové stránky, ale i fotky provozovny nebo produktů.
Využijte placenou propagaci (PPC kampaně)
PPC kampaně jsou propagace, při které inzerent platí za kliknutí na svou reklamu, která se zobrazuje v online prostoru. Setkat se s ní můžete ve výsledcích vyhledávání (jako textová reklama), nebo na různých webech (jako grafická reklama). K nákupu reklamního prostoru lze využít online reklamní systémy jako například Google Ads, Sklik či Facebook.
Dejte svým zákazníkům důvod přijít
Uspořádejte společenskou akci
Online propagace není vše, a tak by vaši zákazníci mohli ocenit zajímavou událost přímo ve vaší kavárně či cukrárně. Naplánujte akci, která k vám přivede nové tváře. Můžete je nalákat na akustický koncert, na výstavu designových hrnečků nebo na kurz přípravy kávy na profesionálním kávovaru. Nejenom, že se k vám zákazníci po úspěšné akci rádi vrátí, ale budou také sdílet z dané události fotografie či videa, a tím o vás dají vědět dalším potenciálním zákazníkům.
Věrnostní kartičky
Provoz úspěšného podniku není jenom o hledání nových zákazníků, ale také udržení těch stávajících. Ukažte jim, že vám na nich záleží, například formou věrnostních kartiček či poukazů. Mohou třeba sbírat razítka a za každé desáté obdržet kávu zdarma nebo získat věrnostní slevu. Nebo co třeba taková pozornost v podobě zákusku ke kávě? Tato drobná gesta klienti ocení a odmění vás svou opakovanou návštěvou.
Na co nezapomenout?
Jak jsme si již řekli, při vytváření profilů pro online propagaci, nikdy nezapomínejte uvádět důležité údaje – kontakt, otevírací dobu, adresu. Tyto informace by měl zákazník vždy a všude rychle nalézt. V komunikaci (nejen) na sítích buďte vždy přívětiví a udržujte svůj přátelský vztah s návštěvníky vašeho podniku.
Buďte originální. Ukažte zákazníkům, čím se váš podnik odlišuje od ostatních a co speciálního jim můžete nabídnout.
Náš tip: Zkuste výrobu fresh zmrzliny, zákazníky zaujměte zmrzlinovými autíčky nebo se inspirujte dalšími trendy.
Se správnou propagací se budou vaše stoly plnit spokojenými tvářemi, které budete vídat pravidelně. Proto ji nikdy nepodceňujte a ukažte se světu v tom nejlepším světle.