Jak si splnit sen a založit si cukrárnu
Možná je vlastní cukrárna vašim dětským snem, možná jste láskou ke sladkému zahořeli až nedávno, anebo jste si při návštěvě nové cukrárny uvědomili, že tohle by mohlo být to kouzelné „něco“, co by vás bavilo a naplňovalo. Ať už je to jakkoli, čeká vás od prvního nápadu až k přestřihnutí cílové pásky běh na poměrně dlouhou trať. V tomto článku si přiblížíme, jak založení cukrárny vypadá, a na co je potřeba myslet, abyste doběhli úspěšně do cíle.
Maraton po úřadech
Důležitým bodem, bez kterého se neobejdete, je založení živnosti. V tomto případě konkrétně živnosti řemeslné, kterou lze ohlásit na libovolném živnostenském úřadě nebo pomocí informačního systému Registru živnostenského podnikání. Registrační formulář lze stáhnout na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.
Nutno říct, že pokud vás váš sen doprovází již od dětství a máte vystudovanou příslušnou školu, nacházíte se ve výhodě. K založení živnosti je totiž potřeba doložit výuční list, absolvování rekvalifikačního kurzu nebo musíte mít externí odpovědnou osobu, která tyto podmínky splňuje. Dalšími podmínkami pro získání oprávnění provozovat cukrárnu jsou: minimální věk 18 let, bezúhonnost, způsobilost k právním úkonům a daňová bezdlužnost.
Při ohlašování řemeslné živnosti budete požádáni o předložení několika dokumentů, kterými dokážete splnění výše zmíněných podmínek. Jedná se o průkaz totožnosti, potvrzení o tom, že nemáte daňové nedoplatky, výpis z Rejstříku trestů, doklad o zaplacení poplatku 1 000 Kč za vydání živnostenského listu, doklad o odborné způsobilosti (doklad o vykonání praxe a výuční list). Pokud doložíte všechny jmenované listiny, budete do 5 pracovních dnů zapsáni do živnostenského rejstříku. Pokud ne, vyzve vás úřad k odstranění závad.
Výhodným krokem je v tuto chvíli podnikat pod hlavičkou společnosti s ručením omezeným nebo akciové společnosti, a proto vám tuto možnost můžeme doporučit. Založení společnosti je vhodné svěřit odborné firmě, která se o obíhání úřadů postará za vás a vy tak budete mít jistotu, že vše proběhne v pořádku a podle pravidel.
Výběr vhodného prostoru
Správná výrobna musí splňovat hned několik podmínek. Ideální situací je, pokud je prostor již schválený jako gastro provoz. Pokud tomu tak není, musíte přistoupit k úpravám a stavebním pracím, a celý proces tak stojí více peněz.
Nutná bude vaše návštěva u hygienické stanice a záchranného hasičského sboru, od kterých potřebujete souhlas. Vaší další zastávkou poté bude stavební úřad, kde je nutné zažádat o změnu užívání prostoru a doložíte zde svou projektovou dokumentaci a oba výše zmíněné souhlasy.
Nad čím je potřeba se zamyslet…
Nad podnikatelským plánem.
Důležitým krokem je vypracování kalkulace nákladů, do kterých je potřeba zahrnout náklady na otevření cukrárny či kavárny, pravidelné měsíční náklady, ale také náklady na marketing. Tento plán zahrnuje také seznam úkolů, které vás čekají – výběr vybavení provozovny, příprava nápojového lístku, příprava sociálních sítí a webových stránek, či hledání zaměstnanců. Čím více času si na vymýšlení necháte, tím lépe.
Nad lokalitou.
Poloha cukrárny hraje podstatnou roli ve vašem snažení. Je důležité ve svých plánech počítat s pravděpodobným počtem potenciálních zákazníků a zda jste schopni z výdělků zaplatit všechny náležitosti. Vhodná mohou být centra měst nebo místa, která jsou vyhledávána turisty.
Nad tím, co vás bude odlišovat a definovat.
Vaším cílem je zákazníka zaujmout a dát mu něco, co mu jiná cukrárna v okolí nenabídne. Toho dosáhnete hlavně kreativním přístupem, a to jak při vymýšlení sortimentu, tak prostředím či atmosférou místa.
Zamyslete se především nad tím, koho chcete oslovit. Pokud se chcete zaměřit na vášnivé čtenáře, nabídněte jim možnost číst si přímo ve vašem podniku zajímavé knihy, nebo vytvořte speciální zákusek odkazující právě na tuto činnost. Jak se říká, fantazii se meze nekladou a díky své kreativitě a jedinečnému přístupu můžete nalákat (a udržet) specifickou klientelu.
Nad spoustou dalších věcí, mezi které patří třeba po všech stránkách promyšlený lístek s nabídkou, strategie získávání zákazníků nebo pokladní systém.
Když si nebudete vědět rady
Ve změti informací je jednoduché se ztratit a propadnout zmatku. My to moc dobře víme, a proto se nebojte využít naší služby Cukrárny od A do Z, v rámci které vám pomůžeme se zařízením nové cukrárny od prvního nápadu až po úspěšně rozjetý podnik. Díky mnoha letům zkušeností vám pomůžeme vyhnout se různým omylům a přešlapům, aby cesta k nové cukrárně byla rychlejší a jednodušší.
Věříme, že pro vás budou tipy užitečné, a hlavně, že si již brzy splníte svůj sen.