Účtování v restauraci - který způsob preferujete?
Účtování útraty v restauraci je velmi diskutabilní záležitostí. Většinou se tento způsob zápisu objednávek odvíjí od typu provozovny, avšak vždy byste se měli snažit směřovat ke spokojenosti zákazníka a současně zjednodušení práce personálu. Zní vám to téměř nemožně? Nebojte se, vlastně je to velmi jednoduché.
Účtování útraty v restauraci je velmi diskutabilní záležitostí. Většinou se tento způsob zápisu objednávek odvíjí od typu provozovny, avšak vždy byste se měli snažit směřovat ke spokojenosti zákazníka a současně zjednodušení práce personálu. Zní vám to téměř nemožně? Nebojte se, vlastně je to velmi jednoduché.
Noste to sem v kýblech a pište to hráběma
Jedním z nejdiskutovanějších problémů je, jakým způsobem zapisovat hostovi útratu. Jiná očekávání bude mít zákazník v klasické pivnici “čtvrté cenové”, jiná v restauraci vlastnící Michelinskou hvězdu. Pravdou ale je, že v lepších podnicích čárkovací účet na stůl nepatří. V podniku, kam standardně chodí hosté na několik piv a ne na večeři, je účet na stole nejen tradicí, ale také jistotou, že při placení předejdete případným diskuzím o počtu vypitých nebo nevypitých půllitrů. Ideálním kompromisem je pak čárkovat hostovi účet na stole, ale současně používat k evidenci objednávek a následnému vystavení účtu pokladní systémy. Obsluha i majitel má tak přehled o stavu skladu a objednávek, host zase o tom, kolik vypil a kolik zhruba bude platit.
Ztratil jste účet? Zaplatíte víc
Častokrát se jako host v restauraci potkáte s varováním, že pokud účet na který vám číšník píše útratu ztratíte, zaplatíte za to. A to většinou kolem 500 nebo 1000 korun. Toto jednání je v souladu se zákonem, ale pouze v případě, že je na ně host náležitě upozorněn. Náležitě přitom neznamená, že na účtence bude varování natisknuto zezadu a drobným písmem! Jestli obdobné pravidlo ve svém podniku máte, naučte personál, aby na něj hosta upozornil přímo a to nejlépe hned při příchodu. Když zákazník nic nenamítá, automaticky tím přistupuje na dohodu mezi ním a restaurací a v případě skutečné ztráty lístku je pak povinen stanovenou paušální částku uhradit. V případě že ale host předem o těchto podmínkách nevěděl, povinnost platit paušál nemá!
Pane vrchní! Neplatím!
V některých provozovnách se také dočtete, že pokud nedostanete při placení vytisknutou účtenku z pokladny, máte útratu zdarma. Jde vlastně o druhou stranu téže mince, avšak v tomto případě se majitel jistí proti případnému okrádání podniku ze strany personálu. Ačkoliv to dnes již není na denním pořádku, jedinou jistotou jsou pro vás, jako provozovatele restaurace, komplexní evidenční a výčepní systémy. Ten propojuje sklad s barem a pokladnou a jsou do něj zaneseny a následně vyúčtovány všechny objednávky. Pokud tedy servírka nedonese hostovi účtenku, dá se předpokládat že objednávka neprošla pokladnou a že konzumované nápoje nepocházely z vašeho skladu.
Problematikou evidenčního systému se budeme detailně zabývat v příštím článku, zajímavé informace o evidenčních systémech se dozvíte také v našem videu. V případě že uvažujete o jeho pořízení, nenechte si ujít rady na co si dát pozor a jak co nejefektivněji zdokonalit chod vašeho podniku.